فهرست بستن

تقاطع: از جنبش های سیاه آمریکایی تا قیام زرد (…)

تقاطع: از جنبش های سیاه آمریکایی تا قیام زرد (…)

چکیده
این مقاله با استفاده از عرضی به عنوان یک زمینه نظری ، یک پروژه علمی شهروندی تخیلی را برای بررسی انتقادی وضعیت حقوق بشر هزاره در جهت عدالت اجتماعی و تعیین سرنوشت خود تهیه می کند. هزاره ها یکی از ملت های مورد آزار و اذیت هستند. آنها علاوه بر مواجهه با جنایات سیستماتیک ، از جمله نسل کشی ، بردگی ، تبعیض و آوارگی اجباری ، شاهد حمله به سرزمین خود هزارستان بودند. "از جنبش های سیاه آمریکایی تا قیام زرد هزاره در هزارستان" ، به عنوان یک پروژه علوم انسانی دیجیتالی ، سعی می کند با ترسیم ماتریس سلطه ، الگوهای ظلم را ترسیم کند. این پروژه با هزاره ها تماس می گیرد تا وقایع آنها را ثبت کند ، پرونده های تاریخی و فولکلور هزاره را دیجیتالی می کند و داده ها را از منابع دیگر برای فرایند داده کاوی بحرانی استخراج می کند. این عوامل فعال ، و عوامل فرعی که با یکدیگر تلاقی می کنند را آشکار می کند و عوامل ظلم از آنها برای افزایش ستم استفاده می کنند. این عوامل می توانند نژاد و قومیت ، دین ، ​​موقعیت جغرافیایی ، تاریخ ، فرهنگ ، زبان و جنسیت باشند. در رویکردی پویا ، این پروژه ممکن است برخی عوامل نامرئی دیگر را کشف کند یا منشاء عوامل دیگری است که به حاشیه های حاشیه ای بیشتر مرتبط با مزایای اجتماعی توسط عوامل ستم کمک می کند تا قربانیان پراکنده تر و ضعیف تر شوند. این پروژه ممکن است اثرات کوتاه مدت و بلند مدت بر توازن قوا در محیط آن تأثیر بگذارد.
هدف و اهداف
آیا بین المللی می تواند از فمینیسم سیاه و جنبش های عدالت اجتماعی سیاهپوست به هزارستان سفر کند و به عنوان چارچوبی برای شناسایی الگوهای ستم طولانی مدت علیه هزاره عمل کند؟ داشتن "درک در حال پیشرفت در زمینه تقاطع" و در نظر گرفتن ابعاد آن ، از جمله پویایی آن برای سفرهای بین المللی و "درگیر کردن طیف گسترده ای از تجربیات و ساختارهای قدرت" (Carbado، Crenshaw، Mays، and Tomlinson، 2013) ، پروژه "از جنبش های سیاه آمریکایی تا قیام زرد هزاره در هزارستان" از برابری عدالت اجتماعی و تعیین سرنوشت به عنوان یک حق بشر استفاده می کند.

این پروژه شامل یک سیستم اطلاعاتی است که برای تعامل ایمن با هزاره و ثبت وقایع مربوط به جنایات سیستماتیک علیه آنها و هر رویداد مربوط به تاریخ و فرهنگ آنها طراحی شده است. با توجه به جنبه های مهم متن کاوی (Dobson، 2019a، 2019b) ، بخشی از سیستم دیجیتالی کردن سوابق تاریخی و فولکلور است. همچنین داده ها را از منابع آنلاین ، از جمله Papers Past Data از کتابخانه ملی نیوزلند و بایگانی ملی بریتانیا برای متن و داده کاوی استخراج می کند. این سیستم همچنین دستورالعمل های مفصلی برای کاربران دارد. این تجربیات مربوط به سایر نقاط جهان ، به ویژه جنبش های سیاه و اجتماعی و فمینیستی را پوشش می دهد. داده ها به صورت پویا و دستی برچسب گذاری شده و از طریق ترسیم ماتریسی از سلطه که دارای سازه های امتیاز و ظلم برای تجزیه و تحلیل آینده است ، ترسیم شده است. هدف این است که عوامل اصلی ، نامرئی و فعال سرکوب و امتیاز و چگونگی تلاقی آنها از دریچه بینابینی به عنوان یک زمینه نظری مشخص شود. این امر می تواند الگو یا روش های سرکوب و نحوه شکل گیری/شکل گیری رویکردهای مقاومت گذشته و کنونی را مشخص کند و اینکه چه رویکردهایی باید اتخاذ شود.

چرا هزاره و هزارستان؟
از قرن نوزدهم ، هزاره هزارستان با جنایات مستمر و سیستماتیک از جمله نسل کشی ، برده داری ، پاکسازی قومی و آوارگی اجباری روبرو شد. آنها زمانی بزرگترین گروه قومی در کشور خود بودند. قلمرو آنها ، هزارستان ، از جنوب به شمال و از شرق به غرب گسترش یافت (بلوی ، 1880 ، صص 113-117 ؛ حقوق اقلیت ، 2015). در حالی که جنایات سیستماتیک علیه هزاره ها در قرن نوزدهم ادامه داشت و دهها هزار قبیله پشتون (تیمز استار ، 1892 ؛ وایکاتو تایمز ، 1892) با پشتیبانی و مسلح شدن افسران استعمار انگلیس از قندهار به دایی های هزاره حمله و حمله کردند. در جنوب هزارستان (شاعران در سراسر جهان ، 2017 ؛ تمیرخانوف ، 1980 ، صص 259-260) ، نام افغانستان روی نقشه ها ظاهر شد (ویوین د سنت مارتین ، 1825). در دهه آخر قرن 19 ، بیش از پنجاه درصد از جمعیت هزاره ها ، از جمله تقریباً تمام رهبران هزاره و خانواده های آنها ، قتل عام شدند (شاعران در سراسر جهان ، 2017 ، ص 257 ؛ تمیرخانوف ، 1980). در اکتبر 1893 ، بسیاری از روزنامه ها ، از جمله Hawke's Her Held (1893) ، نیز گزارش دادند که هزاران اسیر هزاره به عنوان برده فروخته شده اند. کاتب حضره (2016 ، ص 969) و تمیرخانوف (1980 ، ص 265-266) می نویسند که پس از نسل کشی بزرگ هزاره ، سرزمین هزاره بین قبایل پشتون توزیع شد. قربانیان باقیمانده مجبور شدند در سرزمین خود به عنوان کارگر مهاجم کار کنند و مالیات بالایی بپردازند. اگر آنها نتوانستند ، جایگزین زنان و فرزندان آنها به عنوان برده بود.

همانطور که شاعران در سراسر جهان (2017) در نامه سرگشاده خود می گویند ، "کل تاریخ قرن بیستم با کشتار هزاره ها و تبعیض سیستماتیک علیه آنها مشخص شده است". هزاره ها پایین ترین طبقه اجتماعی محسوب می شدند. آنها این حق و امتیاز را نداشتند که موقعیت اجتماعی بهتری نسبت به جوالی داشته باشند ، کار برای حمل وسایل سنگین انجام دهند ، و مزاحمت های قومی مانند موش خوار هزاره عادی شد. در دهه آخر قرن بیستم ، در طول رژیم قومی و مذهبی طالبان پشتون ، سیاست این بود که سایر اقوام را به کشورهای همسایه و هزاره ها را به قبرستان مجبور کند (زابریسکی ، 2008). نتیجه کشتار هزاران هزاره و نابودی بوداهای تاریخی آنها در بامیان ، هزارستان بود (دیده بان حقوق بشر ، 1998 ؛ شاعران در سراسر جهان ، 2017). جنایات سیستماتیک علیه هزاره با سقوط رژیم طالبان به پایان نرسید. بسیاری از پشتون های تحصیلکرده که از امتیاز قومی برخوردار بودند و در هواپیمای جورج دبلیو بوش سوار شده بودند به عنوان رئیس جمهور ، وزیران ، فرمانداران و سفرا برای آوردن دموکراسی منصوب شدند (سانتوس و تکسیرا ، 2013). آنها بعداً برای آوردن صلح به هواپیمای ترامپ سوار شدند (آنالیتیکا). با این حال ، همانطور که اتفاق افتاد ، علاوه بر تبدیل کشور به فاسدترین (Bak، 2019) و بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان (Kamminga، 2019) ، تبعیض سیستماتیک و حملات خونین سازماندهی شده بر هزاره افزایش یافت. به عنوان مثال ، در جولای 2016 ، اعتراض مسالمت آمیز جنبش روشنگری هزاره که توسط طالبان و داعش هدف قرار گرفت ، پس از آنکه رژیم تجمع را به زور در قسمتی از کابل جدا کرد ، که علاوه بر کشتار ، به عنوان رئیس PEN International ، جنیفر کلمنت ، توضیح می دهد ، باید سانسور نیز در نظر گرفته شود (میر هزار ، 2020). به این ترتیب ، بسیاری از نمونه های دیگر وجود دارد که جنایات سیستماتیک علیه هزاره ها را از بین می برد و تاریخ و فرهنگ آنها را تخریب و جعل می کند.

وضعیت هنر
ده ها مطالعه وجود دارد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم وضعیت حقوق بشر در هزاره را مورد بررسی قرار داده است. با این حال ، چند مطالعه از عرضی به عنوان زمینه نظری برای تحقیقات خود استفاده کردند. جستجو در پایگاه های اطلاعاتی دانشگاهی مشهور مانند Business Source Elite ، Academic Search Premier و JSTOR به زبان انگلیسی با استفاده از کلمات کلیدی هزاره ، هزاره ها یا هزارستان و متقاطع بودن با عملگرهای جستجوی بولی هیچ نتیجه یا نتایج مرتبطی را به همراه ندارد. جستجو در Google Scholars برخی از آنها ، از جمله مطالعات غیر مرتبط را باز می گرداند.

مطالعات موجود با استفاده از زمینه سازی نظری یا نزدیک به آن عمدتا در زمینه های وسیع تری انجام می شود و موقعیت/موقعیت اجتماعی مهاجران هزاره و زنان هزاره در خارج از هزارستان یا به اصطلاح کشور افغانستان را برجسته می کند. به عنوان مثال ، Botfield ، Newman و Zwi (2018) بر روی پناهندگان جوان ، از جمله هزاره در استرالیا ، و مراقبت های بهداشت جنسی ، نسل و فرهنگ آنها تمرکز کردند. اسنودن (2018) ، در یک مطالعه موردی برای پایان نامه کارشناسی ارشد ، از کودکان پناهجو بدون همراه هزاره سابق که هنوز در شهر مالمو سوئد بدون سند هستند/بود ، تحقیق کرد. آنها "در ایران به عنوان اقلیت حاشیه نشین رشد کردند" و مقامات سوئدی به آنها پناهندگی ندادند. این تحقیق بر اساس مصاحبه ها و مشاهدات نیمه ساختار یافته است ، جایی که محقق از "تأثیرات نهادی و اجتماعی بر احساس تعلق فردی" استفاده کرده است ، از جمله تعلق احساسی و سیاسی که توسط یووال دیویس ، آنتیاس و کوفمن (2005) توجیه و تعریف شده است. محقق نتایج مصاحبه را پیرامون "تماس با خانواده ، تأثیرات محرومیت م institutionسسات در سوئد ، تأثیرات بر سلامتی ، مزایای مشارکت نهادها ، اتکا به دیگران ، امنیت شخصی و سایر موارد ، آزادی مذهب در سوئد و تصور آینده گزارش می دهد. در حالی که افغان به عنوان هویت غیر پشتون ها زیر سال است (لوئیس ، 2011 ؛ رائفی ، 2018) ، علیزادا (2019) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود از تقاطع به عنوان چارچوبی استفاده کرد و بر مهاجران افغان بدون همراه در سوئد تمرکز کرد که در آن همه پاسخ دهندگان هزاره بودند. مطالعه نتایج نشان می دهد که مبارزه این مهاجران برای تغییر تصویر رسانه ها و تعمیم آنها از رسانه ها است. به این ترتیب ، مطالعات متمرکز بر هزاره در زمینه مهاجرت چندین مورد است.

علی (2016) با استفاده از لنزهای بینابینی ، بر "خشونت مبتنی بر ایمان در پاکستان" علیه قربانیان زن از جمله شیعه هزاره ، شیعه غیر هزاره ، سنی بارلوی و احمدی تمرکز کرد. همانطور که نویسنده تأکید می کند ، قومیت ، مذهب و جنسیت زنان هزاره با یکدیگر تلاقی می کنند و آنها را برای تندروهای دیوبندی مانند طالبان ، LeJ ، SSP و وابستگان آنها آسان تر می کند. یافته های نویسنده در مورد تأثیرات اجتماعی ، عاطفی ، روانی و اقتصادی است.

هنگام جستجو ، به پروژه ای منتشر نشده از Potharaju (2018) با عنوان "تقاطع هویت های دوگانه: زنان هزاره افغان" برخورد کردم. فقط توصیف پروژه در دسترس است و تأکید می کند که جنسیت و قومیت با هم تلاقی دارند و "زنان هزاره از نظر حقوقی و اجتماعی از حقوق مالکیت برابر محروم هستند."

عرضی در زمینه هزاره جدید است ، اما مطالعات بیشتری در راه است. با این حال ، اکثر پروژه های تحقیقاتی موجود نادیده گرفته یا ناخواسته در روایتی غالب قرار می گیرند که الف) هزاره ها شیعه هستند ، ب) هزاره ها افغان هستند ، ج) هزاره ها از فرزندان سربازان مغول قرن سیزدهم هستند ، د) و هزاره گروه اقلیت هستند. به در حالی که بخش قابل توجهی از هزاره ها سنی ، اسماعیلی ، مسیحی یا غیرمieمن هستند (شورای هزاره سنی ، 2016 ؛ شریعتی ، 2018 ؛ مرکز ییل مک میلان ، 2018) ؛ با این حال ، پس از تجربه طولانی مدت رژیم های قوم خواه و قومیت-آخوندی ، افغان نمی تواند به یک هویت قابل قبول تبدیل شود (لوئیس ، 2011 ؛ رئوفی ، 2018) ؛ شواهد تاریخی ، از جمله بوداهای هزارستان در بامیان باستان (شاعران در سراسر جهان ، 2017) تاریخ هزاره را تأیید می کند ، و تا کنون ، هیچ مطالعه ژنتیکی با نمونه DNA تأیید نمی کند که هزاره ها از فرزندان سربازان مغول هستند (Das & Upadhyai، 2019 ؛ Gary، Gary، 2008 ؛ لی و همکاران ، 2008). همچنین هیچ اطلاعات و سرشماری موثقی در مورد جمعیت کشور وجود ندارد. چنین روایت غالب در ادبیات از روایت ظلم علیه هزاره حمایت می کند ، که در بسیاری از جنبه های زندگی آنها تأثیر بسزایی دارد.
چند مطالعه موجود فقط سه مکان اجتماعی شامل قومیت ، جنسیت و مذهب را مورد بررسی قرار داد که برای ترسیم حاشیه ها کافی نیستند (کرنشاو ، 1990). همچنین ممکن است مکانهای دیگری مانند جغرافیا ، تاریخ ، زبان و فرهنگ به عنوان عوامل فعال یا نامرئی یا منشاء ایجاد یا پردازش عوامل حاشیه نشینی فعلی وجود داشته باشد.

تأثیر اجتماعی و تازگی علمی
پروژه "از جنبش های سیاه آمریکایی تا قیام زرد هزاره در هزارستان" در زمینه خود تقریباً جدید است. با استفاده از درک در حال پیشرفت از عرضی (Carbado و همکاران ، 2013) ، علاوه بر رویکردهای انتقادی متن و داده کاوی (Dobson، 2019a، 2019b) و تعامل و تعامل هزاره ها در ثبت وقایع مربوط به انسان آنها وضعیت حقوق بشر و فرهنگ عامیانه را می توان به عنوان تحولی در علوم انسانی دیجیتال در نظر گرفت. جنبشی که "حاشیه های خصوصی را به تعامل عمومی ، علمی و پویا می رساند" (مندل ، 2019).

در کوتاه مدت ، این پروژه ممکن است یک علامت سوال در مقابل هر هزاره قرار دهد. چند نفر از آنها جان خود را از دست داده اند که حتی رسانه های عمومی در بیشتر موارد به آن نمی پردازند؟ آیا من هدف بعدی هستم؟ ممکن است س questionsالات دیگری ایجاد کند مانند این که ظلم در چه موضعی درونی شده است؟ چنین س questionsالاتی ممکن است آنها را به تفکر انتقادی در مورد وضعیت خود سوق دهد و خودخواهی خود را دوباره نشان دهد.

از سوی دیگر ، عوامل ستمگری ممکن است با قدرت عمل کنند تا روند را متوقف کنند یا از تکنیک هایی مانند تظاهر به اینکه عوامل در مکانهای ممتاز قربانی نژادپرستی هستند استفاده کنند. از آنجایی که سیستم ستم از نظر ایدئولوژیکی و نهادی سازماندهی شده و به صورت بین فردی در حال حرکت است ، عوامل ظلم ممکن است تبلیغ کنند. بحث های تبعیض آمیز مانند "ما همه مسلمان هستیم و همه برادر هستیم و همه ما افغان هستیم" رایج است. چنین اقداماتی ممکن است تنش های اجتماعی را افزایش داده و پیامدهای سیاسی را به عنوان اسناد پروژه ایجاد کند و دانش را بسیج کند (صفیه اموجا ، 2019). با این حال ، هزاره در موقعیت بحرانی قرار دارد ، با نسل کشی روبرو است ، بین مرگ و زندگی ایستاده است. در کوتاه مدت ، این پروژه همچنین ممکن است سایر مردم بومی مانند ازبک ها و ترکمن های ترکستان جنوبی را تشویق به همکاری و شروع پروژه های مشابه خود کند.

با تشکیل ماتریس سلطه و مشخص شدن الگوهای ظلم و ستم ، هزاره ها ممکن است راهبردی فکر کنند و جنبش های اجتماعی استراتژیک تری را توسعه دهند. کشف هزاران مکان اجتماعی و حمله به فرهنگ و تاریخ هزارستان برای هزاره ها آسان تر خواهد بود. آنها می توانند پیوندهای این جنایات را با رویدادهایی مانند روابط نزدیک رژیم قومیت خواه افغان با نازیسم بر اساس نژاد آریایی تشخیص دهند (فرهنگ ، 1988). با استفاده از تجربیات دیگر ملتها و ملتهای مظلوم ، ممکن است شاهد پایان خودسانسوری و ستم درونی شده ، تغییر پارادایم بین هزاره ها و جنبشهای اجتماعی آنها به سوی عدالت اجتماعی و حق تعیین سرنوشت خود باشیم. در دراز مدت ، هزاره ممکن است ارتباط خوبی با سایر ملت ها و ملت های مظلوم برقرار کرده باشد. ما همچنین ممکن است شاهد ظهور فمینیسم سازمان یافته در هزارستان باشیم که بر مردم و ملت های همسایه تأثیر می گذارد.

این پروژه همچنین ممکن است بدون دخالت روایت های متناقض غالب ، تصویری واضح و زمینه های جدیدی را در مورد وضعیت گذشته و معاصر هزاره در اختیار محققان قرار دهد. این پروژه همچنین ممکن است باعث شود سازمان هایی مانند عفو بین الملل ، دیده بان حقوق بشر ، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و دادگاه کیفری بین المللی درباره کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی و اقدامات نسل کشی علیه هزاره فکر کنند.

علی ، ف. (2016). تجربیات قربانیان زن خشونت مبتنی بر ایمان در پاکستان. در خشونت های مبتنی بر ایمان و ستیزه جویی دیوبندی در پاکستان (ص 163-185): اسپرینگر.

علیزادا ، N. (2019). "آیا من آن چیزی هستم که می بینی؟" افغان های بدون همراه در رسانه های سوئدی و چشم انداز ادغام آنها

آنالیتیکا ، ایالات متحده- طالبان تا تأمین صلح افغانستان فاصله زیادی دارند. جلسات تخصصی زمرد (oxan-db).

Bak، M. (2019). فساد در افغانستان و نقش کمک های توسعه ای: JSTOR.

Bellew، H. W. (1880). نژادهای افغانستان لندن: Trubner و CO W. W. Thacker و CO.

Botfield، J. R.، Newman، C. E.، & Zwi، A. B. (2018). مشارکت جوانان مهاجر و پناهنده با مراقبت های بهداشت جنسی: آیا نسل بیشتر از فرهنگ اهمیت دارد؟ تحقیقات جنسیتی و سیاست اجتماعی ، 15 (4) ، 398-408.

Carbado، D. W.، Crenshaw، K. W.، Mays، V. M.، & Tomlinson، B. (2013). عرضی: نقشه برداری از حرکات یک نظریه بررسی Du Bois: تحقیقات علوم اجتماعی در مورد نژاد ، 10 (2) ، 303-312.

شورای هزاره اهل سنت (2016 ، 2016). شورای سراسری هزاره اهل سنت افغانستان [Facebook]. بازیابی شده

Crenshaw، K. (1990). نگاشت حاشیه ها: عرضی ، سیاست هویت و خشونت علیه زنان رنگین پوست. استن L. Rev.، 43، 1241.

Das، R.، & Upadhyai، P. (2019). بررسی اصل و نسب اوراسیای غربی هزاره های پاکستانی J Genet ، 98 (2) ، 1-10. doi: 10.1007/s12041-019-1093-2

دابسون ، J. E. (2019a). آیا ممکن است الگوریتمی مختل شود؟ در: انتشارات دانشگاه ایلینوی.

دابسون ، J. E. (2019b). تاریخ گرایی دیجیتالی و تاریخ متون دیجیتالی در: انتشارات دانشگاه ایلینوی.

فرهنگ ، M. S. (1988). افغانستان در پنج قرن اخیر. ویرجینیا: احسان الله مایار.

گری ، اس. (2008). آثار یک گذشته دور Sci Am ، 299 (1) ، 56-63. doi: 10.1038/Scientificamerican0708-56

هاوک بی هرالد. (1893). هند Hawke’s Bay Herald ، ص. 2. برگرفته از https: //paperspast.natlib.govt …

دیده بان حقوق بشر. (1998). افغانستان: کشتار در مزار شریف: دیده بان حقوق بشر.

Kamminga، J. (2019). دولتها به سادگی اهمیت نمی دهند: شکست امنیت بین المللی کنترل مواد مخدر در افغانستان. مجله بین المللی سیاست های دارویی ، 68 ، 3-8.

Katib Hazārah، F. M. (2016). تاریخ افغانستان: سراج التواریخ فیض محمد کاتب هزاره (R. McChesney & M. M. Khorrami، Trans. Vol. 3): Brill.

لوئیس ، M. W. (تهیه کننده). (2011 ، 11.11.2020). مسئله پیچیده و بحث برانگیز هویت افغان. GeoCurrents. برگرفته از https://www.geocurrents.info/p…

لی ، J. Z. ، Absher ، D. M. ، Tang ، H. ، Southwick، A. M.، Casto، A. M.، Ramachandran، S.،. به به مایرز ، R. M. (2008). روابط انسانی در سراسر جهان برگرفته از الگوهای تغییر ژنوم. علوم ، 319 (5866) ، 1100-1104. doi: 10.1126/science.1153717

ماندل ، L. (2019). جنسیت و تجزیه و تحلیل فرهنگی: پیدا کردن یا ایجاد کلیشه ها؟ در (ص 3): انتشارات دانشگاه مینه سوتا.

حقوق اقلیت ، G. I. (تهیه کننده). (2015 ، 06 19). هزاره ها برگرفته از https://minorityrights.org/min…

میر هزار ، K. (2020). سنسور و افغانستان منتشر نشده ، برگن: انتشارات مورگانا.

شاعران در سراسر جهان (تهیه کننده). (2017 ، 03 21). نامه سرگشاده شاعران در سراسر جهان به هزاره ها ، سازمان های مدنی و حقوق بشر ، مقامات مهاجرت و رهبران جهان. حقوق هزاره برگرفته از http://hazararights.com/spip.p…

Potharaju، J. (2018). تقاطع هویت های دوگانه: زنان هزاره افغان. برگرفته از https://www.researchgate.net/p…

Raofi، W. (2018). بحران هویت ملی صلح افغانستان را تهدید می کند. برگرفته از https://tolonews.com/opinion/n…

Safiya Umoja، N. (2019). به سوی علوم انسانی دیجیتال سیاه انتقادی. در (ص 27): انتشارات دانشگاه مینه سوتا.

سانتوس ، M. H. د. C. ، & Teixeira ، U. T. (2013). نقش اساسی دموکراسی در دکترین بوش: حمله به عراق و افغانستان. Revista Brasileira de Política Internacional ، 56 (2) ، 131-156.

شریعتی ، ح. (2018). کتاب: هزاره های اهل سنت »افغانستان. برگرفته از کتاب: «هزاره های اهل سنت» افغانستان

اسنودن ، اس. (2018). تعلق حاشیه ای: جوانان بدون همراه ، بدون سند هزاره که از تعلق سیاسی و احساسی در سوئد استفاده می کنند.

تمیرخانوف ، ال. (1980). تاریخ ملی هزاره (A. Toghyan، Trans.). Quetta: تنظیم نسل نو هزاره.

ستاره تیمز. (1892). انقلاب هزاره ستاره تیمز ، ص. 2. برگرفته از https: //paperspast.natlib.govt …

ویوین د سنت مارتین ، L. (نقشه بردار). (1825). Carte Generale du Royaume de Perse et du Royaume de Caboul یا افغانستان. Par L. Vivien ، Geographe. Grave par Giraldon Bovinet. 1825. پاریس. Chez Menard et Desenne، Libraires Rue Git le Coeur، No. 8. [Atlas Map]. برگرفته از https://www.davidrumsey.com/lu …

وایکاتو تایمز (1892). افغانستان. وایکاتو تایمز ، ص. 3. برگرفته از https: //paperspast.natlib.govt …

مرکز ییل مک میلان (2018). کنفرانس در مورد هویت های نوظهور در افغانستان بحث می کند. برگرفته از https: //iranianstudies.macmill …

Yuval-Davis، N.، Anthias، F.، & Kofman، E. (2005). مرزهای امن و پناهگاه امن و سیاست جنسیتی تعلق: فراتر از انسجام اجتماعی. مطالعات قومی و نژادی ، 28 (3) ، 513-535. doi: 10.1080/0141987042000337867

Zabriskie، P. (2008). هزاره ها: بیگانگان افغانستان جغرافیای ملی.